Edukativne kartice
Aktivnosti koje se u vrtiću svakodnevno ponavljaju imaju edukativni potencijal u odrastanju dece. Rutine i rituali pomažu nam da razvijemo osećaj zajedništva i veštine saradnje, koordinaciju i koncentraciju, samopouzdanje, sposobnost slušanja i veštinu govora.
Svaki deo dana nosi svoje specifičnosti i ukoliko o svakom posebno razmislimo, imamo priliku da uspostavimo brojne rutine i rituale. Rutinama pospešujemo funkcionisanje cele zajednice, a ritualima gradimo bliske odnose, atmosferu saradnje i osećaj pripadnosti grupi.
U želji da pomognemo vaspitačima da stvore prijatnu atmosferu u grupi, napravile smo ove edukativne kartice.
Ukoliko i Vi želite da koristite edukativne kartice u svom radu kontaktirajte nas !
TOK DANA U VRTIĆU

Putem ovih 8 crteža ilustrovane su dnevne aktivnosti – tok dana u vrtiću. Svaki crtež predstavlja određeni deo dana o kojem možete razgovarati sa grupom. Svaki deo dana funkcioniše drugačije u svakoj grupi i u svakom vrtiću, ali ilustrovani glavni tok vam može pomoći da predstavite deci kako se smenjuju određene aktivnosti.
Premeštajući strelice sa crteža na crtež, deca uviđaju kako teče vreme u grupi i šta je ono što sledi. Imaju priliku da verbalizuju i zajedno uče o onome što se dešava oko njih. Na samom početku, u toku privikavanja dece na novu sredinu, ovi crteži mogu pomoći i umiriti dete. Kako deca rastu i provode više vremena u vrtiću, povećavaće se i njihovo učešće u rutinama i ritualima u određenom delu dana.
Svaki deo dana nosi svoje specifičnosti i ukoliko o svakom posebno razmislite, imaćete priliku da uspostavite brojne rutine i rituale . Rutinama ćete pospešiti funkcionisanje cele zajednice, a ritualima ćete izgraditi bliske odnose, atmosferu saradnje i osećaj pripadnosti grupi.
ZAJEDNIČKI SASTANAK
Veliki je izazov razviti veštinu komunikacije u grupi dece. Pojedina deca žele da ih čujemo i lako komuniciraju bez obzira na to što su u grupi, ali većini dece u toj situaciji nije lako da se koncentrišu i kažu ono što misle. U grupnom razgovoru deca su izložena raznim stimulansima. Ukoliko pričaju u isto vreme, zaboraviće brzo i šta su želeli da kažu i čega su do malopre bili svesni. Ako ne uspeju da uspostave ravnotežu među decom, odrasli se lako umore.

Pokušajmo da stvorimo uslove da se čuje svako dete u grupi. Važno je da naučimo da razgovaramo od samog početka i da uvidimo da smo svi podjednako važni. Uz pomoć ovog materijala usmerićemo pažnju dece, putem crteža ćemo im predstaviti jasna upustva koja će im pomoći da nauče kako da komuniciramo zajedno.
NIVO BUKE
Deca, roditelji i vaspitači su izloženi velikom nivou buke u vrtiću. Kada buka postane naša svakodnevnica, ugroženo je naše zdravlje, kvalitet života i komunikacije.
Deca su osetljivija na buku od odraslih ljudi. Jedna od najvažnijih stvari u vrtiću je da naučimo grupu dece da koriste “glas za unutra“, kako bi se svi zaštitili od buke.

Na 4 grafička prikaza je predstavljen nivo glasa dece koji se pojavljuje u vrtiću tokom dana. Strelicom, u dogovoru sa decom, naznačite nivo glasa koji se u određenom delu dana koristi.
Ukoliko provodite vreme napolju, deca mogu da koriste nivo glasa viši nego unutra, dok se svi zajedno igraju. Kada se žamor u zatvorenom prostoru poveća, pokažite deci sliku koja prikazuje nivo glasa za unutra.
Ukoliko radite na zadacima u manjim grupama, nekada je neophodno sa grupom se dogovoriti da svi razgovaraju tiše. U periodu odmora ili neke aktivnosti gde je potrebna pažnja, dogovaramo se sa grupom dece da svi budu vrlo tihi.
Ovaj materijal je pogodan za decu svih uzrasta. Kako deca rastu i postaju svesnija, možete im prepustiti da sama uviđaju, donose odluke poučeni iskustvom i određuju strelicom koji nivo glasa im je potreban za aktivnosti koje slede.
Ukoliko deci skrenete pažnju na ovaj problem i prepustite im učešće, a zatim i vođenje, razviće se rutina praćenja nivoa buke u grupi. Osvešćivanje i razvoj rutina u grupi i vrtiću je dragocen, jer predstavlja predvidljivu aktivnost u kojoj svi učestvuju. Jedna od bazičnih potreba svakog čoveka je potreba za pripadanjem i prepoznavanjem njegovih mogućnosti – upravo zato rutine i rituali omogućavaju da se ove potrebe zadovolje kod svih članova grupe. Oni pospešuju odnose među decom i doprinose boljoj organizaciji. Pored svih ovih dobrobiti, vaspitač ima priliku da kroz vreme provedeno sa decom spontano posmatra i razume ponašanje dece i u skladu sa tim adekvatno reaguje na dečije potrebe.
Edukativne kartice su zajedno osmislile i nacrtale diplomirana grafičarka, profesorka likovne kulture Branka Savanović Belić i vaspitačica Maja Boškić
Rutine u vrtiću nisu uputstva, pravila i gotova rešenja kojih se trebamo držati, to su odnosi koji se svakodnevno grade sa decom.
Edukativne kartice su nastale kao rezultat dugogodišnjeg iskustva rada sa decom u grupi i obuke vaspitača RUTINE I RITUALI U FUNKCIJI PODRŠKE DOBROBITI DETETA.