Hajde da se raspustimo, a da se ne zapustimo

Podeli objavu

Udruženje „Mali koraci“, u saradnji sa Američkim kutkom Novi Sad, u petak, 23. juna, u njihovom prostoru, organizovalo je radionicu za decu sa željom da deci pomognemo da na kreativan način planiraju svoje vreme i rutine tokom letnjeg raspusta.

Pozvali smo decu i roditelje dece uzrasta od 4 do 10 godina. Kako bismo prilagodili sadržaj radionice deci i lakše se međusobno razumeli, pripremili smo sadržaje radionice za decu mlađeg i starijeg uzrasta.

Sa mlađom decom su na radionici bili prisutni roditelji. Zajedno smo razgovarali o planovima i željama dece. Pitali smo ih kako znaju šta je to što deca vole da rade, na koji način se sa decom konsultuju i kako donose odluke u vezi sa stvarima koje će raditi tokom letnjeg raspusta. Dok smo igrali igru memorije sa karticama na kojima su simboli vezani za letnji period i putovanja, podsticali smo decu da povezuju lične doživljaje sa simbolima, da međusobno dele svoja iskustva i upoznaju se. Starija deca su takođe koristila ove kartice. Samostalno su iznosila svoje ideje i predstavljala pojedinosti o tome šta žele da rade sada kada su slobodniji, šta mogu da rade u gradu, da li postoje tokom leta programi i radionice koje posećuju, gde žele i zbog čega da putuju. Pričali su o pređašnjim iskustvima koja su imali tokom letnjih raspusta i šta je ono u čemu su uživali i šta žele da ponove. Većina dece je navodila kako vole to što su slobodni i što mogu više da se druže sa drugarima i članovima porodice, da posećuju reku ili bazen u našem gradu. Deca imaju sadržajan raspored tokom školske godine. Sada im je lep osećaj jer imaju jedan ili više dana da ne rade ništa.

Kada smo pričali o slobodnom vremenu, o jutarnjim rutinama kod kuće, shvatili smo da svi radimo iste stvari ujutro: ustajemo, raspremamo krevete, obavljamo toalet i umivamo se. Deca su manje ili više samostalna pri pripremanju obroka i raspremanju sudova. Želja svih – i dece i odraslih – jeste da jutarnja rutina prolazi bez puno zaboravljanja, podsećanja, ubeđivanja, vraćanja. Pokazali smo im kartice koje označavaju simbole radnji koje su deca prethodno navela. Predložili smo im da zajedno napravimo tablu jutarnje rutine čiji redosled jutarnjih aktivnosti mogu sami napraviti i potom predstaviti ovim simbolima sa kartica. Kod kuće, ovu tablu mogu koristiti kao podsetnik kako bi pomogli sebi i funkcionisanju cele porodice. Deca uče šta je to odgovornost i doprinos ako na listi imaju i obavljanje manjeg posla koji je važan za porodicu: raspremanje kreveta, postavljanje stola, odlaganje prljavog ili pranje sudova.

Ukoliko uključimo decu u donošenje odluka i pitamo ih kako i šta mogu da samostalno rade, pomoći ćemo porodicama da sukob moći nestane, te će se svi članovi porodice osećati dobro jer doprinose porodici.

Uspostavljanje dobrih rutina pomaže roditeljima da učine nešto korisno za porodicu na duge staze. Koristi koje proizilaze iz toga jesu sigurnost, smirenija atmosfera, poverenje i životne veštine koje deca nauče. Deca imaju priliku da uče i da budu odgovorna za svoje ponašanje, ali i da se osećaju sposobnim da doprinesu porodici. Starija deca mogu više da učestvuju, a mlađa da se osećaju bolje tokom sprovođenja rutine. 

Nakon radionice, roditelji su se zahvalili, a pojedini su nam napisali putem mejla reči podrške, te nas zamolili da im javimo kada će se održati sledeća radionica.